rozhovor s ředitelkou Danou Drnovcovou

Zjišťovali jsme u Dany Drnovcové, zakladatelky sociálního podniku DobroDílo, jak vznikla myšlenka pustit se do projektu s tak krásným posláním jako je zaměstnávat lidi s hendikepem.
 
Dano, kde původně vznikla myšlenka DobroDíla?
Myšlenka DobroDíla vznikla v rámci strategického plánování neziskové organizace Dobromysl. Ale pokud mám být upřímná, tak úplně první myšlenka vznikla na tržišti.
 
Na tržišti? Můžeš nám to trochu přiblížit?
Právě byla sezóna prodejních trhů a tomu vždy předchází náročná příprava. Musíme mít do zásoby vyrobené velké množství zboží a je nutná i pečlivá organizace. O naše mýdla a další výrobky z chráněné dílny byl vždycky velký zájem a za to jsme byli rádi, ale mělo to i svá negativa. Dílna pak nesloužila svému účelu, kterým je hlavně nácvik pracovních dovedností klientů, a to je špatně.
A právě tam, u našeho stánku s hand made výrobky, při jednom z prodejů přišla první myšlenka na založení samostatného sociálního podniku. Hlavně pro to, aby sociálně terapeutická dílna plnila svůj účel a také, aby se tím uzavřel pomyslný kruh sociálních služeb, které Dobromysl nabízí.
 Dana
Jaký společenský problém tedy Dobrodílo řeší?
Hlavní problém, který se snaží DobroDílo vyřešit je nedostatek zaměstnavatelů, kteří jsou ochotni osoby s mentálním postižením zaměstnat. Za tímto jednoduchým označením se ale skrývá problém, který je mnohem komplexnější. Na jedné straně máme člověka s hendikepem, který je plně schopen uplatnit na chráněném trhu práce a pokud by se tak stalo, přestal by být závislý na rodině, státu či ústavní péči a mohl by tak žít běžným svobodným životem. A na straně druhé jsou firmy, kdy většina z nich není ochotná přizpůsobit své pracovní požadavky nebo prostor pro tuto znevýhodněnou skupinu.  Vzniká nám tak problém, kvůli kterému DobroDílo vzniklo. Chceme dát lidem s hendikepem práci.  Chceme jim dát možnost snižovat za pomoci vlastního zaměstnání finanční závislost na státu a rodině. Chceme zvyšovat jejich sociální status a také chceme přispět k jejich lepší integraci do společnosti.
 
Proč jste si vybrali zrovna výrobu mýdel?
Mýdla se v Dobromysli vyráběla mnoho let a lidé z okolí Berouna si je velice oblíbili hlavně pro svůj atraktivní vzhled a krásné vůně.  V rámci sociálně terapeutické dílny byl tedy o ně velký zájem.

dílna
Jak náročné bylo spustit celou výrobu?
Obnášelo to velkou spoustu papírování, protože jsme chtěli mít mýdla certifikovaná a schválená jako kosmetický přípravek. I když jsme ze začátku věděli, že to bude velmi náročné, šli jsme do toho a nakonec jsme vše úspěšně zvládli. Chvilkami jsme si ale připadali, jako když jde slepička kohoutkovi pro vodu. Protože k certifikaci je nutné mít kromě laboratorních zkoušek na samotné mýdlo, také kolaudaci prostor, v kterém se budou mýdla vyrábět. A to máte potvrzení od hygieny, potvrzení od hasičů, potvrzení od vlastníka nemovitosti atd…Ten seznam je opravdu dlouhý

Máte e-shop a firemní zákazníky. Dá se obecně říct, jací lidé u vás nakupují? Co je spojuje?
Naše zákazníky spojuje hlavně to, že chtějí podpořit dobrou věc a že jsou z Berouna a okolí. Přejeme si ale, aby ta lokálnost byla jen dočasná a abychom měli zákazníky z celé České republiky.
 
Jste v prvním roce fungování firmy, jaké výzvy už jste vyřešily a jaké vás ještě čekají?
Podařilo se nám udělat certifikaci mýdel a rozjet výrobu. Co se týče prodejů, tak se nám podařilo rozjet e-shop, na kterém ale stále pracujeme. Nyní nás hlavně čeká nastartování obchodů, ale také budování značky. Chceme se dostat do povědomí široké veřejnosti a to nejen díky našemu poslání, ale hlavně díky kvalitním produktům a službám. Přáli bychom si tak odstranit předsudky o kvalitě výrobků, výkonnosti a celkově o hodnotě práce lidí s hendikepem.
 
Jaké jsou vaše plány do budoucna?
Hlavně dělat kvalitní obchod, rozrůstat se a tím dostát našemu cíli, kterým je vytváření pracovních míst pro lidi s hendikepem. Co se týče produktů, už nyní máme rozpracovaný plán na změnu obalů našich mýdel. Současně s tím také připravujeme rozšíření portfolia o kreativní sadu na výrobu mýdel. Do budoucna máme v plánu věnovat se i výrobě přírodních mýdel a tuhých šamponů. Chtěli bychom také rozšířit výrobu o šicí dílnu, kde chceme vyrábět textil pro domácnost a nakupování a podporovat tak směr zero waste a bez obalu.  A toto všechno bude nutné podpořit rozšířením našeho pracovního týmu a to jak v oblasti řízení a obchodu, tak i ve výrobě.
 
Kdo všechno momentálně stojí za Dobrodílem?
V DobroDíle aktuálně pracuje deset lidí, z toho sedm osob se zdravotním postižením. Všichni zaměstnanci jsou bývalými klienty nebo zaměstnanci Dobromysli, až na marketingovou a obchodní manažerku Moniku, která se k nám přidala letos v únoru, jako osoba, která se bude specializovat na komunikaci se zákazníky a budování značky. Zjistili jsme, jak je velice důležité mít kvalitní týmové zázemí v oblasti řízení a obchodu a proto nyní přišla doba, kdy potřebujeme dalšího odborníka, posilu do našeho týmu, který nám pomůže s obchodem a vloží do  DobroDíla kus srdce stejně jako my a bude se těšit z toho, jak naše „miminko“ roste.

roušky

VÝZVA:
Hledáme do týmu dalšího srdcaře-obchodníka. Jestli tě oslovilo to, co děláme, a chceš nám pomoci v
realizaci naší vize a máš nám co nabídnout, ozvi se nám na email: reditel@dobrodilo.cz.
Těšíme se na tebe!

Co můžeme nabídnout? Projekt, který dává smysl, možnost nastavení obchodních strategií, podílení se na rozvoji sociálního podniku a hlavně super kolegy :-)

Co chceme? obchodního ducha, vlastní nápady a zápal pro náš projekt.